Wat een bijzondere ontmoetingen

Donderdag 2 juli. Besloten dat ik vandaag een rustdag neem. De val heeft toch wat spieren op hun donder gegeven, ik voel me niet helemaal fit. Maar een dagje niets doen valt niet mee, geen mens op de camping, dan maar even naar Vezelay, naar de kathedraal een stempel halen. Nou veel te beleven valt er niet, één straat, een hele grote kerk, wat restaurantjes , wat hotels en sovezelay kathedraaluvenir winkels, dat is alles. In de kerk tref ik een jonge non van ongeveer 30 jaar schat ik, die me de stempel wilde geven en een praatje. Nog maar wat boodschappen doen en een biertje gehaald, dat kreeg ik gratis omdat ik een pelgrim ben. Toen maar weer terug naar de camping waar inmiddels 2 Hollanders waren aangekomen. Aan hen gevraagd of ik misschien naar huis mocht bellen met hun telefoon, nou dat mocht en er werd meteen een biertje aangeboden. Dus lekker zitten kletsen, het thuisfront aan de lijn gehad, heerlijk, wat ben ik deze mensen dankbaar, ik zal het nooit vergeten. Daarna onder de sterrenhemel lekker geslapen.

Vrijdag 3 juli. Met frisse moed weer onderweg. (De camping voor 2 nachten voor €8,90.) Het is weer erg warm vandaag, zo´n 36 graden, maar ja we gaan om een uur of 12 lekker op een schaduwrijke plek relaxen. Wat een verrassing als een Hollandse wandelaar langs komt, even praten, tips uit gewisseld en dan gaan we weer op pad. De pelgrim Kees, had gezegd dat als ik even zou doorzetten er een onderkomen zou zijn voor pelgrims gerund door Nederlanders. Met ongeveer 40 graden geen makkie, maar het was echt heel mooi, leuk en lief de ontvangst. Het was Vadersdag, een door de kerk geregelde pelgrimstocht van 3 dagen van 25 km, allemaal spiritueel voor de katholieke kerk. Voordat ik het wist zat ik met ruim 50 Franse pelgrims in  een geïmproviseerde kerk (een schuur) er werd gezongen en een heilige mis opgedragen waarbij soms de  tranen opwelde, heel aangrijpend. Daarna eten met Huberta, Arno, Kees en zijn lieve vriendin. Ook nog even nazitten met de Franse mensen die hun respect uit spraken richting mij.

vadersdag3vadersdag2

Zaterdag 4 juli. Om 7.00 uur opgestaan om de pelgrims uit te zwaaien. Bij het vertrek van de Fransen kwamen de pastoor en iedereen bij elkaar om nog een geestelijk lied te zingen.´s Morgens om 7.00 uur stond ik met tranen in mijn ogen zo greep het mij aan en ik was niet de enige.

vadersdag1

Zondag 5 juli. Vandaag een makkie, zo´n 17 km en dan zou er een camping komen, maar het was weer zo heet, niet normaal, de heuvels worden steeds steiler en moeilijker maar ik ben er weer gekomen. Om 9.00 uur vertrokken en om 15.00 uur was ik er. Een rustige camping met veel veld, ik mocht een plaatsje uitzoeken. Dat ik me stond in te schrijven kwamen er nog 2 Hollanders binnen. Ik mijn plaatsje gezocht en even lekker douchen, loop ik die 2 weer tegen het lijf, even praten en of ik een biertje lust, nou natuurlijk, daar zeg ik geen nee tegen. Ze kwamen uit Castricum en het leek wel of we elkaar al jaren kenden, kaasje, biertje, lekker kletsen. We besloten samen te gaan eten waarop ik zie `jullie krijgen van mij iets te drinken`, nou dat mocht op 1 voorwaarde dat zij mijn biefstukje mochten betalen, oké maar aangenomen, heerlijk gegeten en lekker gebabbeld. Later nog even bij de caravan koffie gedronken en de afspraak gemaakt dat ik ze nog een keer zou zien, dat doe ik graag, wat een lief stel. Daarna slapen in de open lucht.

Maandag 6 juli. Gelukkig vroeg opgestaan, het zag er dreigend uit en na een half uur vielen de eerste druppels en waaide het hard, ik dacht dit wordt een moeilijke dag maar dat viel mee, even later was het al weer 37 graden. Het was zo warm dat ik besloot na 24 km lekker lang te stoppen, Liam vond het niet erg die heeft even heerlijk gezwommen in een meertje. Om 17.00 uur weer verder gegaan naar een camping waar ik een caravan kreeg voor maar €2,60  per nacht. Bij mensen gevraagd of ze wat kouds hadden, ik kreeg bevroren water en wat snelle Jelles . Daarna douchen en lekker buiten zitten. Onderweg had ik ook al een croissant en een koud colaatje gehad van een paar fietsers. Mensen zijn vaak liever dan je denkt, bedankt allemaal. Straks lekker slapen, ik ben bekaf.liam meertje

3 gedachtes over “Wat een bijzondere ontmoetingen

  1. Jan fantastisch om je verhaal te lezen, ook ik heb genoten van de ontmoeting bij Esprit du Chemin, een zeer bijzondere avond, terwijl jij zaterdag verder liep zijn Cees en ik weer naar huis gegaan.

    Dank je voor de ontmoeting en buen camino
    Agnes

    Like

Geef een reactie

